Nieuwe Muziekvereeniging

Honselersdijk – Donderdagavond 6 october werd in het gebouw aan de Amalia van Solmstraat een vergadering gehouden om te komen tot oprichting eener Chr. Muziekvereeniging….

Een tekst uit de Westlandsche Courant van 1938, waarin de oprichting van Chr. Muziekvereniging Honsels Harmonie een feit is. Dit jaar melden 29 muzikanten zich aan om in Honselersdijk muziek te gaan maken. De vereniging moet dan nog op zoek naar instrumenten, maar deze worden snel gevonden bij muziekhandel Pfeiffer in Rijswijk. Het geld voor de instrumenten is afkomstig van giften en een collecte.

Het eerste optreden dat de harmonie verzorgt, is een mars door het dorp op Sinterklaasdag in 1938. Kort hierna werd de heer J.P. Koch aangesteld als dirigent en wordt aan het repertoire gewerkt. Het eerste concours waaraan werd deelgenomen was in 1941 in Rotterdam, daar werd de eerste prijs behaald in de 1e afdeling. In 1946 werd de heer B. Boerman tot dirigent benoemd, onder zijn leiding is het orkest in 15 jaar opgeklommen van de 1e naar de vaandelafdeling. In deze afdeling, die nu 1e divisie wordt genoemd, speelt Honsels Harmonie nog steeds.

Van 1980 tot april 2015 was Jean Gruter dirigent bij Honsels Harmonie, het orkest heeft onder zijn leiding bij diverse concoursen muzikale hoogtepunten bereikt. Eén daarvan is het behalen van het landskampioenschap op 7 maart 1998 bij de Nederlandse federatie van Christelijke muziekverenigingen in de afdeling Harmonie. Daarnaast heeft Honsels Harmonie onder zijn muzikale leiding vele concerten gegeven, waarvan er enkele tot de hoogtepunten behoren. Zo heeft het orkest opgetreden tijdens het Holland-Festival in het Kurhaus in Scheveningen en in het Concertgebouw. Er werd een concertreis gemaakt naar Zwitserland en het orkest verscheen in radio en tv-programma’s bij de NCRV.

Ook afgelopen jaren hebben bijzondere evenementen plaatsgevonden. Noemenswaardig zijn de concerten ter gelegenheid van 800 jaar Naaldwijk, samen met het Westlands mannen- en dameskoor en het Trompfestival in Ter Heijde aan Zee. Tijdens dit concert werd samen met de band ‘Helemaal uit Elswijk’, the Alan Parsons Project uitgevoerd voor 8000 toehoorders. In 2007 is samen met de Limburgse zanger Gé Reinders een concert gegeven in Westlandtheater de Naald, deze samenwerking leidde tot een zeer geslaagde avond!

Sinds april 2015 staat Arno Schipdam voor het A-orkest van Honsels Harmonie.

We kunnen nog wel enkele pagina’s vullen met verhalen over concerten, muzikanten en bestuursleden van Honsels Harmonie, maar in de ‘Kroniek van een muziekvereniging’, heeft Jaap Vlielander de geschiedenis van Honsels Harmonie tot en met 1994 vastgelegd. Bent u hierin geïnteresseerd? Laat het ons dan even weten.